Saturday, 23 December 2017

Tcdd mekanik sinyal forex no Brasil


Bu boumlluumlmde de287i351ik kaynaklardan derlenmi351 Mekanik Sinyallerle ilgili bilgileri sunacak, ancak di287er Yandan as305l olarak ela konuyu ayr305 bir menuuml iccedilerisinde foto287raflar305yla ve kendi accedil305klamalar305m305zla ELE alaca287305z..Kitab305m305z305n laia boumlluumlmuuml olan Mekanik Sinyallerin Tarihccedilesi konusu karaca. page. tlTarihcesi. htm sayfas305nda anlat305lm305351t305r.350imdi de Mekanik Sinyal Sistemleri ve ccedile351itleri hakk305ndaki bilgileri sayfa sayfa aktaral305m .. MEKAN304K S304NYAL S304STEMLER304: Tren trafi287inin oumlnemli, unsurlar305ndan biri de ldquodevingenin hareketini duumlzenleyen i351aretlerrdquo dir. Bu i351aretler yol ile devingeni ba287da351t305ran bir unsur oldu287una goumlre yol yap305m305nda gerekli sinyal durumunun da dikkate al305nmas305 gerekir. Bir sinyalci yolu oldu287u gibi kabul eder. Genel olarak sinyal seccioniliminde sinyallerin nerelere konulaca287305 kesin olarak belirtilmemi351 ise de youmlnetmelikten ayr305lmamak 351art305yla arazi bak305m305ndan de287i351iklikler yap305labilir. Sinyallerin ne anlama gelece287i oumlnceden kabul edilir. Bunun iccedilin sinyal konusu ve bildirileri bir youmlnetmelik ile tesbit edilmi351tir. TCDD lsquode kullan305lan sinyaller 304351aret Youmlnetmeli287i adl305 bir kitapta toplanm305351t305r. TCDD 304351aret Youmlnetmeli287irsquone goumlre. () - K305rm305z305 renk veya k305rm305z305 305351305k: ldquoDUR ldquomay305, - Ye351il renk veya ye351il 305351305k. () A) Dikkatin artt305r305lmas305 ve h305z305n azalt305lmas305n305, b) CTC v DRS sinyallerinde yolun serbest oldu287unu, - Sar305 renk ve sar305 305351305k. Birrdquo DUR ldquo i351aretine gidildi287ini, - Guumln 305351305287305. Yolun serbest oldu287unu, - Suumlt beyaz renk ve suumlt beyaz 305351305k: 304351aretlerin uumlzerlerindeki 351ekillerin anlamlar305na goumlre hareket edilece287ini, Bildirir. 304351aretler goumlruumlnen ve i351itilen olmak uumlzere iki ccedile351ittir. Goumlruumllen i351aretlerin gece ve guumlnduumlz kullan305lanlar305 ba351ka ba351kad305r. Gece i351aretleri guumln bat305351305ndan guumln do287u351una kadar devam eder. A351a287305daki durumlarda guumlnduumlz i351areti yerine gece i351areti kullan305l305r: a) Hava durumu nedeniyle guumlnduumlz i351aretlerinden ccedilok gece i351areti kullan305lmas305 gerekti287i hallerde, b) Boyu 1000 m. Geccedilen veya iccedilinde ela iki giri351i goumlruumlnmeyen tuumlnellerde, c) Ayr305 bir emirle belirtilen yerlerde. Mekanik sinyal ve mekanik emniyet tesisat305 kumanda alan305 iccedilinde yer alan i351aretleri. Semafor, ihbar, mesafe tayin levhalar305, grup ve tek hat manevra homens sinyalleri, kampanalar, limite ta351lar305, kestane fi351ekleri, telgraf makas fenerleri ve geccedilit fenerleri olmak uumlzere s305ralayabiliriz. A-TELEFON VEVEYA TELGRAF D304REKLER304N304N BOYANMASI. (1) Hiccedilbir koruyucu i351aret bulunmayan istasyon ve duraklara yakla351305ld305287305n305 tren personeline bildirmek amac305yla istasyon ve duraklar305n it iki youmlndeki ba351makas contalar305ndan ba351lamak uumlzere 750 m. Uzakl305ktaki ilk 5 telgraftelefon dire287i uumlstten bir meter siyah, iki meter beyaz (2). Bir meter siyah (mat boya) ya287l305 boya ile boyan305r. Bu gibi direklerin 2 m. Ya287l305 boya yerine kireccedille boyanmas305 caiz de287ildir. Bu direklerin boyalar305n305n seu Zaman iyice goumlze ccedilarpacak 351ekilde yenilenmesi gereklidir (3) (350ekil: 1). TCDD i351aret youmlnetmeli287inde yard305mc305 i351aretler aras305nda aras305nda yeralan bu i351aretler hiccedil bir Koruyucu i351aret bulunmayan istasyon ve duraklara yakla351305ld305287m305, Istasyon ve duraklara Yak olan tren personeline bildirir ve Seyruumlsefer Talimatnamesine uygun olarak istasyon ve 350ekil 1 duraklara trenlerin kabuluuml temin edilir (4) Direklerin periyodik olarak boyanmas305, ilgili Boumllge Ba351muumlduumlrluumlklerirsquonin Mekanik Sinyal 350efliklerirsquonce yap305l305r. Genellikle seu y305l May305s ba351305 ile Ekim sonu aras305nda gerccedilekle351tirilir. (5) (1) TCDD 304351aret Youmlnetmeli287i, sf. 41, louco. 50, 1980. (2) 16.02.1989 tarih ve 13605-01-02-03-06-071133 say305l305 Genel Muumlduumlrluumlk emri ile ldquouumlstten 1 m. Siyah, 2 m. Fosforlu beyaz, 1 m. Siyah boya ile boyan305rrdquo 351eklinde de287i351tirilmi351tir. (3) 304351aretlere Mahsus Umumi Talimatname, sf. 27, louco. 201, 1964. (4) TCDD Seyruumlsefer Talimatnamesi, sf. 77, louco. 501, 1982. (5) 1604 Nolu Umumi Emir, sf. 9, louco. 3, 1959. ldquo bilumum i351aretler 1 350ubat 2007den - 75253 ziyaret231i (181,535 klik) Mekanik Sinyaller Mekanik Sinyal Tesisat305 Tarifi: Istasyonlarda tren seyruumlseferinin guumlvenli287ini sa287lamak amac305yla makas diluccedillar305n305n, buna ba287l305 olarak giri351 ve ccedil305k305351 sinyallerinin (semaforlar305n305n) istasyondan İdare edilmesini sa287layan duumlzene287e Mekanik Sinyal Tesisat305 denir. Bu duumlzenekle istasyon giri351 ve ccedil305k305351lar305nda tren suumlratleri de art305r305lm305351t305r. Yani emniyeti olmayan makaslarda tren suumlrati 30 kmh iken, Mekanik Sinyal Tesisat305 ile kontrol alt305na al305nan mekaslardaki h305z s305n305r305 ise 55 km. h tir. Mekanik Sinyal Tesisat305n305n Ccedile351itleri: 1- (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305 2-Toros Tipi ldquo 3- 304leri Koruma Tesisat305 4- Bariyerler 5- Derayman Pabuccedillar305 6-Manevramen 304351arti 7-Makas Dil Ucu Ankla351man ve El Kilitleri 1- (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305: TAR304F304. 304stasyon binas305 veya oumlzel olarak yap305lm305351 ba351ka bir bina (kule) iccedilerisine konulan Kumanda aleti vas305tas305yla makaslar305n ve semaforlar305n uzaktan idare edilmesini dolay305s305yla trenlerin seyruumlsefer emniyetini sa287layan duumlzenektir. Mekanik Sinyal Tesisatlar305 iccedilerisinde en geli351mi351 ve ihtiyaca en iyi cevap veren sistemdir. (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305n305 incelemek iccedilin 304ccedil Tesisat (Umanda Aleti ve Temel Alt305 Makara Aksam305) ve D305351 Tesisat olarak iki k305sma ay305rmak muumlmkuumlnduumlr. 350imdi s305ras305yla bu tesisatlar305, olabilecek ar305zalar305n305 ve 305slah edilmelerini inceleyelim: A-) Kumanda Aleti: Uumlzerinde kumanda, sinyal, makas ve kilit manivelalar305n305n bulundu287u, bu manivelalar305n belli bir prensip dahilinde ccedilal305351t305287305 duumlzenektir. Bu duumlzenekte manivelalar305n belli bir prensip haricinde ccedilal305351malar305n305 oumlnleyen manialar305n bulundu287u kumanda kasas305, kumanda aletinin arkas305nda ba287l305 olarak bulunur. Aletinin ccedilal305351ma prensibi bir ankla351man plan305 dahilinde belirlenir ve bu ankla351man plan305 kumanda aletinin uumlzerinde, kullanan ki351inin goumlrebilece287i 351ekilde as305l305d305r. Kumanda aletinin uumlzerindeki manivelalar305 tek tek incelersek a351a287305daki ba351l305klar halinde yapabiliriz: a-) Kumanda Manivelalar305: Kumanda Manivelalar305, Kumanda Aleti uumlzerinde ayr305 bir altl305k uumlzerinde bulunur. Makas, sinyal ve kilit manivelalar305na goumlre ccedilok daha kuumlccediluumlk olup kumanda kasas305 iccedilinde bulunan ve ba287l305 bulunduklar305 cetvellerin Ileri Geri hareketini sa287larlar. Kumanda manivelalar305, oumlnce manivelalar305ndan sinyal, sinyal manivelalar305n305n kullan305lmalar305n305 Temin iccedilin kullan305l305r, Ankla351man plan305na goumlre hareket s305ras305 ikincidir. Ancak accedil305lacak sinyal iccedilin makaslar asli vaziyetinde kalacaksa hareket s305ras305 birincidir. Kumanda manivelalar305 sadece semafor manivelalar305n305n kullan305m305na imkan sa287lad305287305 iccedilin hangi semafor manivelalar305n305n kullan305m305na imkan tan305yorsa, ó Semaforun ismini al305r. Bu a351a287305 manivelalar ve yukar305 olmak uumlzere iki hareketli oldu287u iccedilin etiketlerine iki hareketin de ismi yaz305l305r, oumlrne287in Kumanda Manivelas305 A 12 al305r ismini semaforunun kullan305m305n305 Temin ediyorsa a1-a2, E287er B ve C semafor manivelalar305n305n kullan305lmas305n305 Temin ediyorsa b ve c ismini al305r. B-) Semafor Manivelalar305: Semafor Manivelalar305, kumanda manivelalar305n305n bulundu287u altl305287305n hemen yan305nda s305rayla bulunurlar. Bu manivelalar 170 derecelik bir hareketle ismini ald305287305 semaforu tahrik ettirir. Etiketlerinde tahrik ettirdi287i semaferun ismi yaz305l305d305r. Oumlrne287in A 12 semaforunun birinci kanad305n305 tahrik ettirensemafor manivelas305n305n etiketinde Al yaz305l305d305r. manivelalar305 Semafor, ccedilal305351mas305na imkan sa287layan kumanda manivelas305n305n hareketinden sonra ccedilal305351305r. Ba351ka tuumlrluuml ccedilal305351ma imkanlar305 yoktur. Semafor manivelalar305 ihtiyaca goumlre iki semafora yada ccedilift kanatl305 semaforun s305rayla ela iki kanad305na da kumanda etmesi sa287lanabilir, Bu durumda semafor manivela kasna287305 birbirinin Aksi youmlnuumlne doumlnen iki kasna287305n, kasnak Iccedilersine konulan bir di351li duumlzene287iyle iki semafora kumanda etmesi sa287lan305r. Semafor manivelalar305n etiketlerinde kumanda etti287i semaforlar305n ismi yaz305l305r. Oumlrne287in A1-A2, B-C gibi. C-) Makas Manivelalar305: Kumanda Aletinde Semafor ve kilit manivelalar305ndan sonra bulunur. Bunlar makaslar305 tahrik ederek kilit yapmalar305n305 sa287larlar. Ayn305 zamanda ankla351man plan305na goumlre kumanda manivelalar305n305n ccedilal305351mas305n305 temin ederler. Bunlar da semafor manivelalar305 gibi 170 derecelik bir hareketle makaslar305n tahrik edilmesini sa287lar. Makas manivelas305n305n, Semafor manivelas305ndan fark305 makaslardan ters ccedil305kmalarda tesisat305n ccedilok buumlyuumlk bir zarar goumlrmesini engellemek iccedilin manivela kasna287305n305n zorlamas305yla manivela kolundan ba287305ms305z hareket etmesidir. Ancak makaslardan ters ccedil305kma istenmeyen ve tesisat305n ccedilal305351ma prensibine ayk305r305 oldu287u iccedilin ayn305 zamanda hadiseye sebebiyet verebilece287i iccedilin makas manivelalar305na kur351un tak305lm305351 ve tesisat305 kullanan ki351i guumlvence alt305na al305nm305351t305r. D-) Kilit Manivelalar305: Kilit manivelalar305 ccedilok yolla ve dolay305s305yla ccedilok makasl305 istasyon ve garlarda herhangi bir sinyali ilgilendiren makaslar305n kilitlenmesini temin iccedilin kullan305l305r. Bu manivelalar d305351 tesisatta transmisyon tellerinin gere287inden fazla doumlnuuml351 yapmas305n305 engellemek iccedilindir. Ancak yollar305 az ve makaslar305 kilitlemek iccedilin transmisyon tellerinin hareketini engelleyecek kadar doumlnuuml351uumln olmad305287305 istasyonlarda bu manivelalar kullan305lmaz. Kilit manivelalar305 da 351ekil olarak makas manivelalar305 gibidir. Sadece herhangi bir makas305n kilitlenmesini temin eden kilit diskinin tahrik edilmesini sa287lar. Kilit manivelas305n305n kumanda aletindeki hareket s305ras305 makas manivelas305ndan sonnrad305r. B-) Temel Alt305 Makara Aksam305: Kumanda Aletinin alt305nda bulunan ve transmisyon tellerinin d305351 tesisat ile irtibat305n305 sa287layan k305s305md305r. Bu k305s305mda temel alt305 makaralar305 doumlnuuml351 tazyik makaralar305, temel alt305 U demirlerine ba287l305 olarak bulunur. Baz305 istisnai durumlarda temel alt305 telgerme aletleri bulunur. 304ccedil Tesisattaki Ar305zalar tamam305yla Malzeme a351305nmas305 ve ba287lant305lar305n gev351emesinden Ileri gelen ar305zalar olup Duruma goumlre a351305nan k305s305m de287i351tirilir veya muumlmkuumlnse Kaynak ile asil vaziyete getirilir. Ba287lant305lar305n gev351emesinde ise ba287lant305lar Civata ile oldu287undan gev351eyen Civata s305k305larak ar305za 305slah edilmi351mi351 olur. Ancak kumanda aletindeki baz305 ar305zalarda tesisat305n komple kilitlenme durumu oldu287u iccedilin ar305zalar305 d305351 tesisat305nkinden daha oumlnemlidir. DI350 TES304SAT D305351 Tesisat305, ihtiva etti287i malzemeleri bu malzemelerin ccedilal305351ma 351ekilleri ve ar305zalar305 ile bu ar305zalar305n 305slah 351ekillerini madde madde inceleyelim: A-) Semaforlar: Semaforlar iki ccedile351ittir. A-) Tek Kanatl305 Semaforlar: Tek kanatl305 semaforlar 8 metrelik kafesli direk, bir semafor kanad305, bu kanad305 ccedilal305351t305racak kasnak ve ccedilubuklar ile kanad305n pozisyonuna goumlre k305rm305z305 veya ye351il renk veren bir fenerden ibarettir. Semafor manivelas305ndan verilen hareket transmisyon Telleri ile kasna287305 ccedilevirerek kasna287a ba287l305 kanat ccedilubuklar305n305n hareket etmesi ve bu ccedilubuklar305n semafor kanad305n305 accedil305p kapamas305yla ccedilal305351305r, Ar305zalar305 kanat ccedilubu287unun kasna287a ve kanada olan ba287lant305lar305n305n ccedil305kmas305 bu durumda ba287lant305lar (Perno) yerine tak305l305r. Fener ba287lant305s305n305n (fener ccedilatal305) kanad305n ccedilal305351mas305na Engel olmas305, bu durumda fener ba287lant305s305 yerine yerle351tirilir, semafor kasna287305na hiccedil hareket gelmemesi veya ccedilok az hareket gelmesi tel dola351305kl305287305 veya transmisyon tellerinin bir yere s305k305351mas305ndan olur. Dola351305kl305k veya s305k305351305k tel accedil305l305r. B-) Ccedilift Kanatl305 Semaforlar: Ccedilift kanatl305 semaforlar da tek kanatl305 semaforlar gibi 8 metrelik kafesli direk, semafor kanad305, kanat ccedilubuklar305 ve tek kanatl305 semaforlardan daha de287i351ik akuple ccedilal305351an samafor kasna287305 bulunur. Bu semaforlarda uumlst kanad305n alt305nda ikinci bir kanat daha bulunur. Bu kanat accedil305ld305287305nda trenin ba351 makastan saparak do287ru yol haricinde bir yola girece287ini bildirir. 304kinci kanad305n ccedilal305351mas305 akuple yani iccedilinde di351li duumlzene287i bulunan semafor kasna287305 vas305tas305 ve kanat ccedilubuklar305 ile olur. Por favor, veja a página de kanatl305 semaforlardan fazla olarak ikinci kanat iccedilin bir semafor feneri bulunur. Bu fener sadece ye351il (Kanat accedil305kken) renk verir, Yada hiccedil renk vermez. Ar305zalar305 ve 305slah edilme 351ekilleri ise aynen tek kanatl305 semafordaki gibidir. B-) 304hbar 304351aretleri: Giri351 ve ccedil305k305351 semaforlar305 ile ankla351e ccedilal305351an ve semaforlar305n accedil305k veya kapal305 pozisyonlar305n305 bildiren yard305mc305 i351arettir. Bunlar 304leri 304hbar ve Pas 304hbar305 olmak uumlzere ccedilal305351ma amaccedillar305na goumlre ikiye ayr305l305r. a-) 304leri 304hbarlar: Bu i351aretler giri351 semaforunun accedil305k olup olmad305287305n305 belirtmek iccedilin giri351 semaforundan 500 metros ileride bulunur. Semafor accedil305ld305287305nda Ileri ihbar da accedil305larak semaforun accedil305k oldu287unu ihbar eder.304leri 304hbar i351areti (304) demirinden goumlvde, iki youmlnluuml ihbar kasna287305, ortas305 Yuvarlak Sar305, kenarlar305 beyaz bir saccedil tepsi ve sar305 yada ye351il renk veren bir fenerden olu351ur. Giri351 semaforu accedil305ld305287305nda, semafor kasna287305ndan gelen transmisyon telleri vas305tas305yla, kumanda aletinden verilen hareket semafora geldi287i gibi ileri ihbara da gelerek i351aretin accedil305lmas305n305 temin eder. Bu hareket Ileri ihbar kasna287305n305 sa287a veya sola ccedilevirerek yani giri351 semaforunun hangi kanad305 accedil305l305rsa accedil305ls305n Ileri ihbar kasna287305 da doumlnerek kasna287a ba287l305 ccedilubu287u hareket ettirir ve ihbar tepsisini yere yatay Duruma getirir. Ar305zalar305 semafor ar305zalar305na benzer, Bu i351arete de hareket az gelebilir, bu durumda transmisyon tellerinde Bir ar305zai durum varsa duumlzeltilir. E287er transmisyon tellerinde herhangi bir durum yok ve normalse ihbar kasna287305 oumlnuumlndeki ayar civatalar305ndan ayar yap305l305r. Kurplu yollarda ve uzun yollu istasyonlarda ileri ihbarlar istenildi287i gibi ccedilal305351mayabilir, Bu. Da kumandadan verilen hareketin transmisyon tellerinde yok olmas305ndan ileri gelir. B-) Pas 304hbarlar: 350ekil ve ccedilal305351ma prensibi olarak ileri ihbar305n ayn305s305 olup tek youmlnluuml ccedilal305351305rlar. Yani sadece istasyonun do287ru yolundaki ccedil305k305351 semaforu accedil305ld305287305nda accedil305l305r, di287er sapan yollardaki ccedil305k305351 semaforu accedil305ld305287305nda ise pas ihbar kasna287305 gelen hareketi ihbar tepsisine aktarmaz ve kapal305 kalmas305n305 sa287lar. Ar305zalar305 da ayn305 ileri ihbar ar305zalar305 gibidir. Pas 304hbarlar305n ccedilal305351ma zorlu287u ileri ihbarlardan da fazlad305r. Ccediluumlnkuuml pas ihbarlara gelen hareket ileri ihbarlara goumlre ccedilok daha fazla doumlnuuml351 yapan transmisyon telleriyle sa287lan305r. Oumlzellikle uzun yollu ve yollar305 kurplu olan istasyonlarda ccedilal305351malar305 ccedilok zor olur. C-) Makas Sand305klar305: Makas sand305klar305 ba287l305 bulundu287u makaslar305 tahrik ederek kumanda etti287i yollara yap305lmas305n305 sa287lar. 350ekil olarak biri buumlyuumlk di287eri kuumlccediluumlk iki makara yard305m305yla bir k305zak uumlzerinde hareket eden já makas305n ela iki pozisyonunda kilit yapan bir goumlnyeden olu351ur. Bu goumlnyeye ba287l305 tahrik ccedilubu287u makas305n dilleri aras305nda dillere ba287l305 bulunan Gergi ccedilubu287u ile Makasa hareket verir. Bu ba287lant305lar perno dedi287imiz kuumlccediluumlk millerle olur. Makas sand305klar305 transmisyon tellerinden gelen hareketi direkt olarak al305p makasa verdiklerinden pek bir ar305zaya rastlanmaz. Ancak herhangi bir ccedilal305351ma zorlu287u oldu287unda transmisyon telleri kontrol edilir, bir dola351305kl305k veya bir s305k305351ma yoksa ayar civatalar305 vas305tas305yla ayar yap305larak ccedilal305351ma zorlu287u giderilir. Makas ar305zalar305 genellikle semafor dil ucu kontrol kilitlerinden dolay305 olur. Bunu da semafor dil ucu kontrol kilitlerini incelerken goumlrece287iz. d-) Semafor Dil UCU Kontrol Kilitleri: Semaforlar305n verdi287i i351arete goumlre, Trenin makaslar305n i287ne ucundan geccedilece287i durumlarda, i351aret veren semaforla ankla351e ccedilal305351an ve makas305 kilitleyerek emniyetini sa287layan oumlzel bir di351li duumlzeni ile ccedilal305351an uumlst uumlste bulunan iki disco ve iki suumlrguumlden olu351an araccedilt305r. rsquoBunlar makaslar305n I287ne uccedillar305na ba287l305 ccedilubuklar305n kilit suumlrguumllerine ba287lanmas305yla makas305n emniyetini sa287lar. Ankla351e ccedilal305351t305klar305 semaforlar kapal305 durumda iken emniyetini sa287lad305klar305 makas305 serbest b305rak305rlar. Kilit suumlrguumllerinin oumlzel olarak accedil305lm305351 yuvalar305ndan uumlstteki diskin kenarlar305nda bulunan yuumlkseltiler geccedilerek makas305n hareketsiz kalmas305n305 temin ve istense bile semafor kapanmadan makasa hareket verilmesini engeller. Makas dilucu kontrol kilitleri kendileri bir buumltuumln olarak ar305za yapmamalar305na ra287men ar305zaya sebebiyet verebilirler. Bu da emniyete ald305klar305 makas305 ankle351e ccedilal305351t305287305 semaforun tam kapat305lmad305287305 zamanlarda serbest b305rakmayarak ccedilal305351mas305na Engel olmas305yla olur. Ancak baz305 durumlada ankle351e ccedilal305351t305287305 semaforlar tam kapansa bile transmisyon tellerinin hava durumuna goumlre uzay305p k305salmas305ndan dolay305 Makas305 serbest b305rakmayabilirl. Bu. Durumda ayar civatalar305nda ayar yap305larak ar305za giderilir. e-) Telgerme Aletleri: Ba287l305 bulundu287u transmisyon tellerinin hava 351artlar305na goumlre uzay305p k305salmas305 durumunda tellerin gerginli287ini Temin Eden araccedillard305r, Bunlar iki ccedilubuk uumlzerinde 80 Kg. l305k iki a287305rl305k ve bu a287305rl305klar305n transmisyon telleriyle ba287lant305lar305n305 olu351turan doumlrt makaradan olu351ur. Bu makaralar vas305tas305yla Telin durumuna goumlre gerginle351tirme I351lemi yap305l305r. Makas telgerme aleti ve sinyal telgerme aleti olarak ikiye ayr305l305r. Ccedilal305351ma sistemi olarak ayni olmalar305na ra287men 351ekil alarak biraz farkl305d305rlar, Sinyal Telgerme aletleri daha uzun mesafede tel toplayaca287305 iccedilin biraz daha buumlyuumlktuumlr. Telgerme aletleri kumanda aletinden verilen hareketi direkt olarak semafor veya makaslara ula351 t305r305r. Bunu da bir di351li ccedilubuk ve bir di351li t305rna287305 vas305tas305yla yaparlar. Ar305zalar305na gelince, telgerme aletleri, di351li ccedilubuk ve di351li t305rna287305 goumlrevini yapmad305287305 zaman ar305zaya sebebiyet verironer. Kumanda ettikleri semafor veya makas305n tahriki zorla351305r. Bu durumda ar305zal305 parccedila di351li ccedilubuk ise, ccedilubuk di351li, di351li t305rna287305 ise di351li t305rna287305 de287i351tirilir. Bazen de di351li t305rna287305n305n telgerme aletine ba287lant305lar305 a351305narak ccediloumlzuumlluumlr. Bu durumda ba287lant305lar yenilenir. f-) Tebdiller: Transmisyon Telleri kumanda edece287i Semafor ve makaslara istasyon yollar305n305n oumlzelli287ine goumlre do287ru olarak gidemez. Bu durumlarda tellerin sa287a veya sola doumlnuuml351 yapmalar305 gerekir.304351te bu doumlnuuml351leri sa287lamak iccedilin kullan305lan araccedillar tebdillerdir. Yani kar351305l305kl305 iki makara vas305tas305yla transmisyon tellerinin doumlnuuml351uumlnuuml Temin Eden araccedillard305r . Tebdiller ayn305 eum doumlnuuml351 yapacak tellerin adedi kadar makara ihtiva Eder ve ihtiva etti287i makara ismiyle an305l305r, oumlrne287in doumlrt adet makara ihtiva Eden tebdil 1 X 4 makaral305 tebdil olarak adland305r305l305r. Tebdillerin makara millerinin ta351305yaca287305 yuumlk de goumlzoumlnuumlne al305narak doumlrt makaradan fazlas305 uumlstuumlste konulmaz. Bu durumda daha fazla doumlnuuml351 yapacak tel bulundu287unda yan yana bulunan makaral305 tebdillerden faydalan305l305r. Bunlarda oumlrne287in sekiz tel doumlnuuml351 yapacaksa 2 x 4 makaral305 tebdil 351eklinde adland305r305l305r. Yani a x b makaral305 tebdil denildi287inde a. Yanyana kaccedil makara oldu287unu, b. Uumlstuumlste kaccedil makara oldu287unu belirtir. 2x4, 3x4, 2x1 gibi. Tebdillerde ar305zalar genelde makara millerinin tahammuumll etti287i yuumlkten fazla yuumlk gelmesi durumunda makara milinin e287ilmesinden ve tel makaradan atmas305ndan olur, fazla yuumlk ise tranamisyon tellerinin bir yere s305k305351mas305 sonucu ak305m yapamamas305 ve kumandada ilgili maniveladan zorlanmas305yla olur. Doumlnuuml351ler iccedilin ccedilelik caixa uygun olmad305287305 iccedilin Telin hareket mesafesi goumlzoumlnuumlne Al305narak gere287i kadar, bu da tebdil makaralar305n305n iki taraf305ndan 1,30 m. lik 5,5 mm. Ccedilap305nda ccedilelik kordon tel ile yap305l305r. G) Transmisyon Telleri: Mekanik Sinyal Tesisat305nda kullan305lan araccedillar305n tahrikini sa287layan tellerdir.4 mm., 5 mm, olarak iki ccedile351ittir.4 mm. olan galvanizli ccedilelik caixeiro sinyal hatlar305nda, 5 mm. Galvanizli ccedilelik tel olanlar da makas hatlar305nda kullan305l305rlar. Ayr305ca galvanizli ccedilelik tellerin doumlnuuml351lerinde, kasnaklara giri351lerinde ve kasnaklarda 5,5 mm. Ccedilelik kordon tel kullan305l305r. H-) Hatt305 Havayi Kouml351ebentleri ve Makaralar305: Hatt305 havayi kouml351ebentleri uumlzerlerinde hatt305 havayi makaralar305n305. Ta351305yarak tranamisyon tellerinin istenilen yere ula351malar305n305 sa287layan genellikle 1 m. boyundaki kouml351ebentlerdir. Bunlar305n 50 cm. topra287a goumlmuumllerek dik vaziyette kalmalar305 sa287lan305r. Ancak istasyon ba351 makaslar305n305n d305351305nda hatt305 havayi makaralar305 ray mantar305 seviyesinde olmas305 gerekti287i iccedilin yoldaki imlaya goumlre bu kouml351ebentlerin boylar305 de287i351ir. Hatt305 havayi makaralar305da bu kouml351ebentlere local bir ve milleri ile kouml351ebente ba287l305 bulunarak tranamisyon tellerinin hareketine yard305mc305 olurlar. Ar305zaya en ccedilok sebep olan araccedillar hatt305 havayi makaralar305d305r. Ccediluumlnkuuml makara a351305nmas305yla yuvas305ndan ccedil305kan transmnisyon tellleri makaralar305n aras305na s305k305351arak Telin ak305m305n305 oumlnlerler ve ar305zaya sebep olurlar. Bu durumda a351305nan Makara de287i351tirilir ve s305k305351305kl305k giderilerek ar305za sebebi ortadan kald305r305l305r. 305-) Ayar Civatalar305: 80 cm. ve 100 cm. uzunlu287unda olup kar351305l305kl305 iki ters youmlnluuml (di351li) di351li ccedilubu287un birle351mesiyle olur. Yani biri, sa287, di287eri sol, iki di351liden olu351ur. Hava 351artlar305na goumlre tranamisyon tellerinin gerginli287ini ayarlamak iccedilin kullan305l305r. Ayar civatalar305 telgerme aletlerine yard305mc305 araccedillard305r. Bunlar kullan305ld305287305 hatlara goumlre isim al305rlar. Makas hatlar305nda kullan305lanlar 5 mm. ccedilelik telli oldu287u iccedilin 5 mm. lik ayar civatas305, sinyal hatlar305nda kullan305lanlar ise 4 mm. Lik ccedilelik telli oldu287u iccedilin 4 mm. Lik ayar civatas305 olarak niteler305dirilirler. Sonuccedil olarak (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305nda ccedilal305351t305r305lmak istenen araccedil (semafar, makas ve di287er elemanlar305) Kumanda Aletindeki ilgili manivelas305ndan sadece iki tel vas305tas305yla hareketini al305r. K305saca bunu bir ccedilember ve buna ba287l305 ba351ka bir ccedilemberin iki tel vas305tas305yla ccedilal305351ma prensibine benzetebiliriz.304ccedilindeki di287er araccedillar ise bunlara ba287l305 olarak ccedilal305351305rlar. 2-TOROS T304P304 MEKAN304K S304NYAL TES304SATI Toros Tipi Tesisatta ccedilal305351ma prensibi ihtiva etti287i elemanlar accedil305s305ndan (i) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305ndan pek farkl305 de287ildir. Tek fark Toros tipi tesisatta makaslar topla da tahrik ettirilebilir. Ancak makasccedil305 kontroluumlndedir. Yani filho emniyeti yine makasccedil305 sa287lar. Kumanda aleti ile yap305lan makaslar305nda kilit sistemi kumandadan Temin edilir. Ancak bu ankle351e de287ildir. Ccedilal305351ma prensibi (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305 gibidir, Kumanda aleti (304) Tipi tesisattan farkl305 olup manivelalar oumlne arkaya de287il de sa287a veya sola ccedilevrilerek sinyal accedil305l305r, makas yap305l305r . Detaylargtgt 3-304LER304 KORUMA TES304SATI 304leri Koruma Tesisatlar305 (i) ve Toros Tipi Mekanik Sinval Tesisatlar305ra goumlre ccedilok daha basit yap305lm305351 Emniyet tesisat305d305r.304leri Koruma tesisatlar305nda makaslar305n guumlvenli287i soumlz konusu de287idir. Trenlerin istasyonlara giri351leri makasccedil305 ile olur. Ancak 304leri Koruma Tesisat305 istasyonun ba351 makaslar305ndan 750 metro mesafe uza287305nda bulundu287undan bu 750 metrelik mesafe istasyonun kullanabilece287i bir k305s305m durumundad305r. K305saca Ileri koruma tesisatlar305 istasyonlar305n manevralar305nda guumlvenli287i sa287lar.304leri koruma Tesisat305 bir tahrik aleti ile korumadan ibarettir. Tahrik aleti ile koruma i351aretinin aras305 750 m. oldu287u iccedilin aradaki transmisvon tellerinin gerginli287inin ayarlamas305 iccedilin bir de telgerme aleti bulurur.304leri koruma i351aretleri (i) ve Toros Tipi tesisatlardaki semafor ihbar isareti dire287i ile ortas305 k305rm305z305 kenarlar305 beyaz dikdoumlrtgen 351eklindeki bir lehvadan olu351ur.304leri Koruma fenerinin renkleri k305rm305z305 ve ye351il olup ccedilal305sma prensibi ayni Semafor ihbar i351areti gibidir. Tahrik aleti, bir makara ve bu makaray305 ccedilevirmeye yarayan makaraya ba287l305 bir koldan olu351ur. Makaran305n ileri koruma i her iki. Pozisyonunda sabit kalmas305 iccedilin ortas305nda iki delik bu deliklere sokulan bir mil vas305tas305yla tahrik aleti sabit durdurulur. 304leri Koruma Tesisat305n305n duumlzene287inde ccedilok fazla teferruat olmad305287305 iccedilin ar305zas305 da yok denecek kadar az olur. Bu olabilecek ar305zalarda tel s305k305351mas305 ve transmisyon telinin ak305m yapmamas305 yada bu durumdan dolay305 koruma kasna287305 veya tahrik aleti makaras305ndan tel atmas305d305r. Bu ar305zalar305n giderilmesi de laia oumlnce Telin yapabilecek ak305m normais Konumda olmas305n305 sa287lamakt305r. Yaz ve k305351 mevsimlerinde hava durumuna goumlre ayar civatalar305 vas305tas305yla ayar yaparak 304leri Koruma Tesisat305 sorunsuz ccedilal305351t305r305labilinir. Detaylargtgt 4-BAR304YERLER BAR304YERLER: Karayoluyla demiryolunun kesi351ti287i (hemzemin geccedilit) Karayolu trafi287inin yo287un oldu287u yerlerde Kara ve demiryolu trafi287ini duumlzenleyen tesisatlard305r. Bariyerler, uzunlu287u karayolunun durumuna goumlre de287i351en (. 4,6,8,10 m) borudan yap305lm305351 bir ccedilift Kol ve bu kollar305n inip kalkmas305n305 sa287layan, kasnaklar305n doumlnmesini Temin Eden iki telden ibarettir. Bariyer kollar305 ve kasnaklar305 ise kouml351ebentten vap305lm305351 ayaklar305n uumlzerindedir. Bariyer kollar305, tahrik bir aleti tahrik ile ettirilir. Tahrik aleti bariyerin kumanda edilece287i yere goumlre bir kolun bulundu287u ayak uumlzerinde bla bariyerden daha uzakta bulunabilir. Tahrik aleti uzakta bulunan bariyerlere uzaktan idareli, bir aya287305n uumlzerinde bulunan bariyerlere de mahallinden idareli bariyerler denir. Mahallinden idareli bariyerlerde tahrik aleti bir kol ve bir kuumlccediluumlk di351liden ibarettir. Bariyer kolunu hareket ettiren kasnakta-hareketi bu kuumlccediluumlk di351liden ald305287305 iccedilin kenarlar305 di351li olarak yap305lm305351t305r. Uzaktan idareli bariyerlerde ise kasnaklar305n kenarlar305 di351li de287ildir, ancak ses veren ccedilan305n ba287lant305s305n305n yap305labilmesi iccedilin ccedil305k305nt305 konulmu351tur. Bariyerler uumlzerlnde bulundu287u karayolunun durumuna goumlre de isim al305rlar. Ccediluumlnkuuml ccedilal305351ma kolayl305287305 accedil305s305ndan yolun geni351li287ine goumlre doumlrt Adet bariyer kolu da kullan305labilir. Oumlrne287in 10 m. lik baryer kolunun yeterli o1mad305287305 bir karayolunu kapatmak iccedilin kar351305l305kl305 304ki adet 6 veya 8 m. Lik bariyer kolu kullan305labilinir. 304351te boumlyle bairverler kullan305lan kolun say305s305 ve uzunlu287u belirtilerek isimlendirilirler. 2x6 m. lik, 2x8 m. lik gibi. Bariyerler prensip olarak Karayolu trafi287inin demiryolu trafi287ine oumlncelik tan305mas305 amac305yla kullan305l305r. Bu yuumlzden de kapand305klar305nda Karayolu trafi287ini keserek demiryolu trafi287inin guumlvenle yap305lmas305n305 sa287lar. Ancak accedil305k olduklar305nda uumlzerlerindeki Renkler nedeniyle trenlere durmay305 bildirir. Gece ise bariyerler oumlzel fenerleri vas305tas305yla kapal305 oldu287u Zaman Karayolu, accedil305k oldu287u zamanda demiryoluna k305rm305z305 305351305k vererek durmay305 belirtir. Bariyerlerin ar305zalar305, genelde transmisyon tellerinden Ileri gelir. Ccediluumlnkuuml bu caixa yer alt305ndan kanallar vas305tas305yla baryer kasna287305na gitti287i iccedilin, kanallar305n toprak, ta351 bla di287er maddelerle t305kanmas305yla bariyerin ccedilal305smas305n305 oumlnlerler. Bu durumu engellemek icin kanallar305n oumlzellikle a287305z k305s305mlar305n305n temiz tutulmas305 gereklidir . Bir de bariyer koluna bariyer aya287305na ba287l305 bulunan kasnaktan gelen hareketi ileten parccedilalar305n a351305nmas305 sebebiyle olu351an ar305zalar vard305r bu durumda a351305nan parccedilalar de287i351tirilir yada herhangi bir durumda ba287lant305lar gev351emi351se civatalar s305k305larak gev351eklik giderilir. Ccedilok az da olsa kanallar305n dolmas305ndan dolay305 transmisyon tellerinin kopmas305na da rastlanabilinir. Bu durumda kopan tel yenilenir. Ayr305ca s305k rastlanan makaradan tel atma durumu yine kanallar305n dolmas305ndan ve makara millerinin a351305narak duumlzguumln dbnmemes305nden ileri gelir. Bu durumda kanallar temizlenerek yada makara milleri de287i351tirilerek tel atma durumu ortadan kald305r305l305r. Bariyerlerde en buumlyuumlk ar305za ise bariyere herhangi bir arac305n ccedilarpmas305ndan olur. Boumlyle bir durumda arac305n ccedilarpma durumuna goumlre bariyer kolu ve kasna287305n305n ayaklar305na ba287lant305s305n305 sa287layan doumlkuumlm yataklar305,bariyer ay a287305,bariyer kolu, kola ba287l305 saccedilak telleri, bariyer feneri komple ar305zalanabilir hatta hiccedil i351 yapamaz gelebilir. Bu durumda i351 yapamaz duruma gelen parccedilalar yenileriyle de287i351tirilir. Detaylargtgt 5-) DERAYMAN PABUCcedilLARI : Ba287l305 bulundu287u yolda ray uumlzerinde bulunarak gelen vagon, lokomotif vb. demiryolu araccedillar305n305n di287er yola geccedili351ini engellemek iccedilin deray etmesini sa287layan mekanizmad305r. Derayman pabuccedillar305 guumlvenlik arz eden yollara konulur ve bu yola kumanda eden makasla birlikte ccedilal305351305r. Makas di287er yola ters durumda iken ray uumlzerinde, di287er yola tanzimli iken de ray305n yan305nda geccedili351e engel olmayacak 351ekilde durur. Derayman pabuccedillar305 hareketini makas305n ccedilubuklar305ndan al305r e287er makas herhangi bir tesisata ba287l305 ise bu kez hareketini makas sand305287305 ile ankle351e ccedilal305351an derayman pabucu sand305287305ndan al305r.304ki sand305k aras305ndaki ba287lant305y305 transmisyon telleri sa287lar. Derayman pabucu sand305287305n305nki ccedilal305351ma prensibi makas sand305287305n305nki ile ayn305d305r. Ar305zalar305 ve ar305za 305slah sekilleri de ayn305 olup tek farkl305l3 05k derayman pabucunun mekaniki k305s305mlar305nda farkl305l305k ya287lanarak giderilir. Detaylargtgt 6-) MANEVRAMEN 304350ARET304 : Buumlyuumlk garlarda trenlerin seyruumlsefer emniyetini temin iccedilin manevralar305n guumlvenli bir 351ekilde yap305lmas305n305 sa287layan i351arettir.350ekil olarak semafora benzer. Fakat semafordan daha uzundur.12 m. lik kafesli direk uumlzerinde iki adet 2 m. boyunda ortas305 beyaz kenarlar305 siyah dikdoumlrtgen kanatlar305 bulunur. Kanatlar ortalar305ndan bir mille kafesli dire287e ba287l305d305r. Tren trafi287inin durumuna goumlre kanatlar birbirinin uumlzerinde ise manevran305n yap305labilece287ini, kanatlar birbirlerine accedil305 yaparak lsquoXrsquo i351areti 351eklinde ise manevran305n durmas305 gerekti287ini blldirir. Bu kanatlar hareketini semafor ccedilubuklar305na benzeyen ccedilubuklar ve kasnaktan al305rlar. Kasna287a hareket ileri koruma tesisat305nda bulunan tahrik aletinin ayn305s305 olan tahrik aleti ve transmsyon tellerinden gelir. Manevramen i351aretinin ar305zalar305 ve 305slah 351ekilleri aynen semaforda oldu287u gibidir. Detaylargtgt 7-) MAKAS D304LUCU ANKLA350MAN VE EL K304L304D304 : Herhangi bir tesisata ba287l305 olmayan basit makaslarda kullan305l305r. Makas dilucu ankla351man kilidi, makas305n accedil305k dili yaslanma ray305na monte edilir ve mili vas305tas305yla accedil305k dilin yaslanma ray305na do287ru hareket etmesini engller. Accedil305k dilde ara gergi ccedilubu287u vas305tas305yla yaslanma ray305na yasl305 bulunan dilin harereket etmesini engelleyerek makas305n kilitli kalmas305n305 temin eder. Makas dilucu ankla351man kilitleri aynen kap305 kilitleri gibi bir anahtarla goumlrev yaparlar. Bu kilitlerin anahtarlar305 birbirlerine uymamalar305 iccedilin farkl305 351ekilde yap305lm305351lard305r. Bu farkl305l305klarda A, B, gibi harflerle rumuzland305r305l305rlar. Makas dilucu anklasman kilitleri guumlvenlik yolu bulunan ve tesisata ba287l305 olmayan (304) Tipi Mekanik Sinyal Tesisat305 bulunan istasyonlarda kumanda aleti ile beraber kullan305l305r. Bu durumda kilit ba287l305 makas, tanzimli bulunmas3 05 gerekir yola tanzimli ve anahtar305 da kumanda da tak305l305 olmas305 halinde tesisat ccedilal305351305r. Buradaki guumlvenlik anahtar305n kilit accedil305ld305287305nda anahtar305n kilit uumlzerin de sabit kalmas305yla sa287lan305r. El kilitleri ise ankla351man kilitlerinin aksine makas305n yaslanma ray305na yasl305 dilini sabitliyerek emniyeti sa287lar. El kilitleri kabaca II biccedilimindeki bir demirin bir kenar305na ba287l305 buumlyuumlkccedile bir vidan305n makas dilini yaslanma ray305na s305kmas305yla makas305 hareketsiz b305rak305r. Ayn305 zamanda da di287er dilde gergi ccedilubu287uyla sabitlenen dile ba287l305d305r. El kilitleri herhangi bir tesisata ba287l305 kalmaks305z305n goumlrev yaparlar. Bunlarda anahtar soumlz konusu de287ildir. Makas dilucu ankla351man ve el kilitlerinin ar305zalar305 kullan305lmalar305na goumlre a351305nma ve k305r305lmayla olan ar305zalard305r. Tamirleri de imal yerlerinde muumlmkuumln oldu287undan yenileriyle de287i351tirilir. Detaylargtgt Mekanik sinyal tesislerinin periyodik bak305m ve ya287 i351leri en geccedil iki ayda bir yap305l305r. So287uk ve s305caktan dolay305 bozulan ayarlar305 da genelde k305351 ve yaz aylar305na girerken yap305l305r. 1 350ubat 2007den - 75254 ziyaret231i (181535 klik)

No comments:

Post a Comment